Toby (32) heeft zijn interesse in ondernemerschap van huis uit meegekregen. Zijn vader runde een toko. Doordat hij hier ook een tijdje werkte, leerde hij al doende over het runnen van een bedrijf, inclusief de financiële kant. Daar is het zaadje geplant voor een carrière in de financiële wereld. En nu werkt hij alweer 5 jaar bij Ygrec. Toby neemt ons mee in het verhaal van zijn eerste lustrum bij Ygrec.

Als senior assistent financieel adviseur stel ik jaarrekeningen op, doe ik fiscale aangiftes en maak ik rapportages voor diverse klanten. Als contactpersoon geef ik advies en antwoorden op de iets ingewikkeldere vragen van onze klanten. Verder begeleid ik collega’s en deel ik mijn kennis met hen.

Vijf jaar terug in de tijd

Ik startte als junior bij Ygrec en ben met vallen en opstaan naar mijn huidige functie gegroeid. Wat ik direct merkte, is dat je veel vrijheid krijgt in wat je doet, zolang je er maar klaar voor bent. Je mag initiatieven nemen en klantvragen zelf oppakken. Als junior neem je de telefoon op en krijg je veel vragen. Dat is heel leerzaam en zo word je uitgedaagd om zelf problemen op te lossen.

Ik wilde me van het begin af aan graag bewijzen. Een belangrijke vaardigheid hierbij is op tijd hulp vragen van je collega’s. Ik ben hier nooit zo goed in geweest. Ik probeerde het dan eerst zelf, en als het me uiteindelijk toch niet lukte werd ik er -meer dan eens- op aangesproken dat ik er niet eerder iemand anders bij betrokken had. Iedereen staat klaar om je te helpen bij Ygrec, als je het maar vraagt.

Sparren met ondernemers

Al een paar jaar voordat ik begon bij Ygrec, was er een omschakeling gemaakt qua werkwijze. Van puur en alleen de praktische kant van administraties voeren naar actief meedenken en sparren met ondernemers. Ygrec werd een kantoor met een adviserende rol voor de MKB-ondernemer. Van marketingbureaus tot mensen met winkels, zoals mijn vader vroeger. Je spreekt dan ook meestal met de bedrijfseigenaar zelf en niet met een manager. Zo heb je veel meer feeling met het ondernemerschap, het harde werk en de passie wat allemaal achter de cijfers schuilgaat. En dat is nou net wat mijn werk nog elke dag zo leuk maakt.

De afstand brak me op

Na een paar jaar met plezier bij Ygrec gewerkt te hebben, begon de afstand van 70 km van en naar huis me op te breken. Ik stond voor een keuze. Dichter bij huis gaan werken, of dichter bij je werk gaan wonen. Ik koos voor de tweede optie en ik zal uitleggen waarom.

Ik geloof erin dat je niet alleen een baan, maar ook een werkgever kiest. Deze baan is me veel waard. Niet alle administratiekantoren hebben zo’n fijn team en die ondernemende visie op financiën. Natuurlijk was het niet altijd makkelijk. Ik kwam in een dorp wonen waar ik niemand kende. Ik ben ook niet het type dat overal op af stapt. Het sociale aspect en de fijne sfeer op mijn werk sleepte me er doorheen.

Een hecht team

Ik geloof dat we zo’n hecht team zijn, door de manier van werken bij Ygrec. We bedienen al onze klanten samen. Dat werkt zo: elke klant heeft 3 contactpersonen. Ik deel daardoor met elke collega wel een klant. Zo is niemand onmisbaar en kan ziekte en vakantie goed worden opgevangen. Het zorgt er ook voor dat er totaal geen eilandjescultuur heerst. Bij het selecteren van nieuwe medewerkers tellen sociale vaardigheden dan ook zwaar. We zijn een divers team, waarin iedereen zichzelf kan zijn. Maar dat sociale hebben we allemaal met elkaar gemeen.

Samen groeien

Bij Ygrec helpen we elkaar groeien. Het thema hulp vragen komt hierbij nog steeds regelmatig voorbij. In de wekelijkse teamvergadering bepalen we dan samen de prioriteiten en verdelen we de taken. Ik ben zelf op het moment een beetje zoekende hoe ik verder kan groeien en waar ik hulp bij nodig heb. Qua kennis kan ik hier blijven groeien. Ik heb nog genoeg stappen te zetten op de carrièreladder, waarbij ik me voornamelijk focus op advisering.