Als ondernemer maak je gebruik van het gegevensportaal van de Belastingdienst om gegevens bij hen aan te leveren. In veel gevallen log je hier zelf bijna nooit in maar doen wij (of een andere intermediair) dit voor je. Momenteel communiceert de Belastingdienst dat je in de toekomst alleen nog maar in kunt loggen met DigiD (zzp’ers) of eHerkenning (bv’s). De ingangsdatum van deze extra veiligheidsmaatregel is nog niet definitief, maar je kunt de overstap nu alvast maken.

Wat verandert er voor jou in de dagelijkse gang van zaken?

Ben je zzp’er? Dan logde je waarschijnlijk al in met DigiD, en verandert er in de meeste gevallen dus niks. Heb je een bv of een maatschap, dan zit er een verplichte switch naar eHerkenning als inlogmiddel aan te komen. Als je samenwerkt met een intermediair, dienen zij de belastingaangiften voor je in en ontvang jij steeds de aanslagen. Pas op het moment dat je zelf een aangifte doet, heb je jouw inloggegevens nodig.

Maatschap, bv, vof of nv? Stap over op eHerkenning

Andere rechtsvormen zoals maatschappen, bv’s, vof’s en nv’s kunnen gebruik maken van eHerkenning. Het is vergelijkbaar met DigiD. Het verschil zit hem erin dat het geen persoonsgebonden, maar organisatiegebonden inlogmiddel is.

Heeft jouw organisatie nog geen eHerkenning? Dan moet je dit weten voor de aanvraag ervan:

  • Je moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel.
  • eHerkenning is aan te schaffen bij 6 erkende leveranciers. Je vindt ze op eherkenning.nl.
  • Je hebt betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3) nodig voor het gegevensportaal.
  • Selecteer de dienst ‘Gegevensaanlevering uitbetaalde bedragen aan derden’.

Let op! Na de aanvraag duurt het nog even voordat het inlogmiddel te gebruiken is. Dit heeft te maken met aanvullende controles zoals fysieke of elektronische identificatie. Wacht dus niet tot het allerlaatste moment want een spoedaanvraag is een stuk duurder.

Eenmanszaken en zzp’ers: inloggen met DigiD

Lever je als zzp’er of ondernemer met een eenmanszaak gegevens bij de Belastingdienst aan onder je eigen naam of naam van de eenmanszaak? Dan kan je inloggen met DigiD en heb je geen eHerkenning nodig. Waarschijnlijk deed je dit al. Inloggen met DigiD gaat via de DigiD-app of met een sms-controle. Geef je toch de voorkeur aan eHerkenning, mag je hier ook op overstappen. Inloggen met DigiD gaat via de DigiD-app of met een sms-controle.

Per wanneer overstappen?

De Belastingdienst liet eerder weten dat je jouw huidige inloggegevens na 1 april 2024 niet meer zou kunnen gebruiken. Nu is bekend dat dit uitgesteld is. Voorlopig kan je dus gewoon nog inloggen met je vertrouwde inlognaam, wachtwoord en sms-controle. Maar je kunt wel al eerder overstappen naar de nieuwe, veiligere methode.

In de loop van 2023 wordt het gegevensportaal uitgebreid met DigiD en eHerkenning. Vanaf dat moment heb je de keuze om in te blijven loggen op de ‘oude’ manier of over te stappen op inloggen met DigiD of eHerkenning. Deze manieren voorkomen dat anderen zich als jou kunnen voordoen en maken het portaal dus nóg veiliger. Houd er rekening mee dat je na de overstap op een van deze inlogmethoden geen gebruik meer kunt maken van de inlognaam en wachtwoord waarmee je nu inlogt.

Tussenpersonen

Werk je met ons? Wij hebben al eHerkenning. Werk je met een ander accountants- of administratiekantoor? Dan kunnen zij ervoor kiezen om over te stappen op eHerkenning. Zelf heb je dan geen eHerkenning nodig, maar het is wel nodig om toestemming te geven. Je tussenpersoon kan dat regelen met een ketenmachtiging.

Meer informatie

Lees alle informatie over eHerkenning bij de Belastingdienst. Alles over DigiD lees je op DigiD.nl. Zit je met een vraag over veiligere inlogmethoden bij het gegevensportaal Uitbetaalde Bedragen aan Derden voor je bedrijf? Neem contact met ons op, we helpen je graag.