Op elektrische bestelauto’s betaal je sinds 1 januari 2025 geen belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) meer. Laten we de voor- en nadelen op een rijtje zetten van het rijden van een elektrische bestelauto.
Voordelen
Het aantal milieu- en zero-emissiezones in steden groeit. Daarbij worden de regels steeds strikter nageleefd, waardoor je met een dieselbestelauto straks bijna niet meer de stad in kunt rijden. Ook krijg je in 2025 75% korting op motorrijtuigenbelasting. Tot slot zijn er fiscale voordelen, namelijk:
- De milieu-investeringsaftrek (MIA)
Met de MIA kun je tot 45% van het investeringsbedrag voor duurzame bedrijfsmiddelen fiscaal aftrekken. Dat geldt dus ook voor elektrische bestelauto’s. Let op: deze 45% is een plafond. Het percentage kan lager uitvallen en dit heeft alles te maken met de milieueffecten van het bedrijfsmiddel. Dus hoe beter voor het milieu, des te hoger het percentage van de aftrek.
Voorbeeldberekening
Je koopt een bestelauto van € 50.000, die in aanmerking komt voor 45% investeringsaftrek vanwege de MIA. Het bedrijf valt voor de VPB in de 2e schijf van 25,8%. Het fiscale voordeel: aftrek van de fiscale winst is € 22.500 en je bespaart dus € 5.805 aan te betalen VPB. - Lagere bijtelling (indien je ook privé met de bestelauto rijdt)
Wanneer je je elektrische bestelauto ook privé rijdt, valt deze nu nog in het lagere bijtellingstarief van 16% tot een cataloguswaarde van € 30.000. Ieder jaar zal de bijtelling stijgen, naar 17% in 2025 bij een maximum van € 30.000 en vanaf 2026 zal dezelfde bijtelling gelden als voor alle andere auto’s. - Zero-emissiezones
Vanaf 2025 bestaan in veel steden zero-emissiezones. Dit zijn gebieden waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens mogen komen. Is het voor jouw bedrijfsvoering essentieel om deze steden of stadsdelen te bereiken, dan is het cruciaal om in dit opzicht voorbereidingen te treffen. Ga na of er geschikte elektrische modellen op de markt zijn die het investeren waard zijn, rekening houdend met zaken als gebruiksdoelen en risico’s.
Zijn er ook nadelen aan een elektrische bestelauto?
Om een volledig beeld te kunnen schetsen en een doordachte keuze te maken, is het goed om in de oriëntatiefase ook de minpunten van een elektrische bestelauto op een rij te zetten.
- De aanschafprijs van een elektrische bestelauto
De hogere aanschafprijs is een nadeel. Het fiscale voordeel weegt niet altijd op tegen de kosten die je maakt bij aanschaf van een elektrische bestelauto. Zo is de vanaf-prijs van een Volkswagen Caddy uit 2024 € 22.000 en een elektrische Caddy (PHEV) is pas verkrijgbaar vanaf om en nabij € 40.000. - Laden kost tijd
Ook een mogelijk struikelblok voor ondernemers: laden van een elektrische bestelauto kan uren duren. En dat terwijl een tankstop voor je diesel- of benzinebestelauto kost je hooguit 10 minuten. En de kosten? Tanken en laden zijn langs de snelweg ongeveer even duur. - Actieradius
Levert jouw onderneming gekoelde producten of is er een andere reden waarom het van groot belang is om zo snel mogelijk van A naar B te kunnen rijden? Dan is de actieradius van groot belang. De beperktere actieradius van een elektrische bestelauto kan dan een uitdaging opleveren. Logischerwijs verschilt deze per voertuig, maar vooralsnog is de actieradius van elektrische bestelbussen doorgaans een stuk lager dan die van voertuigen die rijden op fossiele brandstoffen. - Minder laadvermogen
Tot slot het laadvermogen. Dat is bij een elektrische bestelbus aanzienlijk lager, vergeleken met zijn fossiele brandstoffen-collega’s. De oorzaak? Het gewicht van de accu van een elektrische bestelauto.
Lees meer over de afschaffing van de bpm-vrijstelling. En wil je graag eens sparren over de afweging om een elektrische bestelbus aan te schaffen? Of heb je vragen over de fiscale gevolgen van je keuze? Neem gerust contact met ons op.