Vanaf 1 juli 2021 hebben e-commerce bedrijven die actief zijn in de EU, te maken met nieuwe btw-regels. Ben je als webshop alleen in eigen land actief, verandert er niets. Als je aan klanten in andere landen binnen de EU levert wel. In dit artikel behandelen we daarom de belangrijkste veranderingen voor Nederlandse webshops en platforms die goederen en diensten aan klanten in andere EU-lidstaten leveren.

De veranderingen in hoofdlijnen

  • Drempelbedragen EU-landen vervallen, één drempelbedrag van 10.000 euro.
  • Geen vrijstellingen meer voor goederen. Er moet altijd btw geheven worden.
  • Met de Unieregeling een sterk vereenvoudigde btw-aangifte voor goederen, diensten en digitale e-commerce in EU-landen.

Drempelbedragen: de oude en de nieuwe situatie

Bij leveringen aan particulieren naar een EU-land geldt tot 1 juli 2021 dat je Nederlandse btw betaalt zolang je onder de omzetdrempel blijft van het land waar je aan levert. Deze drempelbedragen zijn per land verschillend en kunnen ver uiteen liggen. Kom je boven de omzetdrempel van een EU-land, bereken en betaal je de btw van het land waar je levert.

Per 1 juli vervallen al die verschillende omzetdrempels. Ze worden gelijkgetrokken en fors verlaagd naar 10.000 euro.  Dat betekent dat je Nederlandse btw in rekening mag brengen als je totaalbedrag aan buitenlandse verkopen in EU-landen per jaar onder de 10.000 euro blijft. Tenminste, er zijn nog randvoorwaarden. Het transport van de zending moet in Nederland beginnen en je moet een vestiging in de EU hebben.

Gaat het bedrag aan buitenlandse verkopen per jaar over de 10.000 euro heen, breng je vanaf de factuur die het drempelbedrag overschrijdt de btw in rekening volgens het tarief van het EU-land waar je in levert

Hier algemeen: wat houd het drempelbedrag in en dan link maken naar de veranderingen

 

 

Zo bereid je jezelf voor

Weet je nu al dat deze nieuwe regels van invloed zijn op jouw webshop of e-commerce platform? Dan moet je er iets mee. Deze checklist helpt je op weg.

  • Zorg dat je een helder beeld hebt van de EU-landen waar je aan levert en de omzet die je per land maakt.
  • Breng de btw-tarieven per land in kaart, zodat je de productprijzen erop kunt aanpassen.
  • Verwerk de nieuwe btw-tarieven in je webshop en je facturatiesysteem.
  • Onderzoek of je gebruik wil maken van de nieuwe Unieregeling en I-OSS-regeling en registreer je alvast indien nodig.
  • Blijf op de hoogte van de regelingen die nog in ontwikkeling zijn. Je vindt meer informatie over dit onderwerp op de website van de belastingdienst.

 

Btw-aangifte doen in verschillende EU-landen: MOSS-regeling wordt Unieregeling

De MOSS-regeling (Mini One Stop Shop) zorgt voor leveranciers van digitale diensten in de EU voor een makkelijkere btw-administratie. Met de MOSS-regeling registreer je jezelf voor de btw bij een van de EU-landen waar je aan levert, in plaats van je bij al die landen te registreren.

Het éénloketsysteem of de Unieregeling is de nieuwe MOSS. Het is niet alleen voor digitale e-commerce diensten maar ook voor afstandsverkopen. Het is niet verplicht om van de Unieregeling gebruik te maken. Maar kies je ervoor bij de btw-aangifte voor afstandsverkopen? Dan moet je de regeling ook toepassen als je diensten aan particulieren in andere landen levert.

Vrijstelling kleine goederen, overleg diensten niet meer

Het vervallen van de invoer-btw-vrijstelling creëert een vrij speelveld tussen goederenleveringen die van buiten de EU afkomstig zijn en goederenleveringen binnen de EU. De consument zal de btw en invoerrechten moeten betalen over de zending van buiten de EU. Vanaf 1 juli 2021 gebruik je zowel voor leveringen van goederen tot €150,- per zending, als voor diensten de Unieregeling om de btw-aangifte in één keer af te handelen.

Nieuwe regels voor platforms

Bied jij diensten of producten van anderen op een platform aan? Als je een actieve rol speelt word je volgens de nieuwe regels verantwoordelijk voor de btw-afdracht van de verkopen. Voor de duidelijkheid: je bent een platform als je partijen bij elkaar brengt en hiermee koop en verkoop faciliteert. Dus als je het voor klanten mogelijk maakt om op jouw platform bestellingen en betalingen te doen, heb je wel een actieve rol en moet je btw betalen in het land van de klant. Faciliteer je alleen vraag en aanbod, dan ben je voor de btw geen actieve speler.

Verder geldt dat een leverancier via het platform goederen aan consumenten in de EU levert, de goederen maximaal 150 euro waard zijn en de goederen in de EU worden ingevoerd. Wanneer je als platform ook verkoop van zendingen boven de 150 euro faciliteert, ben je ook btw verschuldigd als die levering van een ondernemer buiten de EU naar een consument binnen de EU gaat of van het ene EU-land naar het andere EU-land

 

Gewijzigde douaneregels voor e-commerce zendingen

Ook de douanewetgeving wordt anders per 1 juli 2021. Voor alle zendingen ter waarde van €150,- of minder moet je verplicht elektronische aangifte ten invoer doen. En dat is nog niet alles. Voor deze categorie zendingen komen er nog twee regelingen bij. Ze zijn nog niet tot in de puntjes uitgewerkt, dus dit kan nog veranderen.

  1. Een speciale regeling om (net als met de Unieregeling) de btw-aangifte voor ondernemers makkelijker te maken. Het heet I-OSS (Invoer One Stop Shop) en je kunt er, als leverancier btw-aangifte mee doen in een EU-land. Dit doe je dan in plaats van de invoer-btw.
  2. Als ondernemers besluiten om geen gebruik te maken van de I-OSS-regeling, is er een regeling die het douane-agenten, post- en vervoersbedrijven makkelijker moet maken. Het werkt zo: de douane schat de waarde van de zending en ondernemers innen de btw direct bij de klant. Elke maand maken zij een rapportage van de invoer-btw die zij moeten afdragen en regelen dit direct met een elektronische aangifte.