Auto van de zaak: dit is er veranderd

Rijd jij of krijg jij een auto van de zaak? Dan heb je te maken met een aantal veranderingen in de regels. In dit blog krijg je antwoord op de vraag: wat is bijtelling, wat zijn de regels en wat is er veranderd? Wat geldt bij elektrische auto’s? En wat is de youngtimer regeling? Lees het blog om straks weer helemaal up-to-date rond te rijden.

 

Auto van de zaak ook privé gebruiken?

 

Gebruik jij een auto voor je onderneming ook privé? Wel zo handig. Voor dat privégebruik ben je verplicht om een bedrag bij de winst op te tellen. Dat is de welbekende bijtelling. De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Hoe hoog dit percentage is hangt af van de CO2-uitstoot en de datum dat het kenteken is afgegeven. Want dat is de datum dat de auto voor het eerst is toegelaten op de weg. Bekijk op deze pagina van de belastingdienst hoe hoog jouw bijtellingspercentage is. Voor niet-elektrische auto’s met een afgiftedatum na 2016 is dat altijd 22%. Rijd je minder dan 500 kilometer privé? Dan tel je, onder voorwaarden, niks bij.

 

Datum kentekenregistratie

 

Belangrijk eigenschap voor de bijtelling is de eerste registratie van de auto. De bijtelling geldt voor 60 maanden (oftewel 5 jaar). Door alle wijzigingen de afgelopen jaren kan een iets oudere auto veel (on)gunstiger uitpakken dan eentje die enkele maanden jonger is. Bij auto’s met 0% CO2-uitstoot (oftewel elektrische auto’s) geldt: hoe langer geleden de kentekenregistratie, hoe lager het percentage. Dat betekent dat een auto met een kentekenregistratie in 2019 nog tot 2024 interessant is om te leasen of kopen.

 

 

Elektrische auto van de zaak blijft niet voordeliger

 

Voor elektrische auto’s is er de afgelopen jaren een hoop gebeurd. Van de voordelen die in het verleden golden is in 2022 bijna niets meer over. De gunstigere regeling voor de bijtelling is voor dit jaar 16% tot een maximumbedrag van 35.000 euro. Op prinsjesdag werd bekend dat de 16% voor 2023 en 2024 blijft gelden. Met ingang van 2025 gaat de bijtelling met 1 procent omhoog naar 17%.

 

Daarnaast wordt de cap, (het deel van de catalogusprijs waarop de korting van toepassing is) per 2023 verlaagd naar 30.000 euro vanaf 2023. Deze drempelkorting van 30.000 geldt tot en met 2025. Voor een bedrag boven de € 35.000 betaal je, net als voor een reguliere auto, 22% bijtelling. Voor de afgelopen jaren zag de bijtelling er als volgt uit:

 

2018    – 4%                 –           geldt tot 2023

2019    – 4% tot 50K    –           geldt tot 2024

2020    – 8% tot 45K    –           geldt tot 2025

2021    – 12% tot 40K  –           geldt tot 2026

2022    – 16% tot 35K  –           geldt tot 2027

 

Youngtimer regeling

 

Een Youngtimer is een auto die tussen de 15 en 25 jaar oud is. Je betaalt 35% bijtelling voor het zakelijk rijden van een youngtimer. In dit geval wordt het percentage niet over de cataloguswaarde maar over de dagwaarde van de auto berekend. Je kunt die dagwaarde elk jaar opnieuw laten vaststellen. Het is niet duidelijk of de youngtimer regeling na 2022 blijft bestaan, dus dat is iets om in de gaten te houden.

 

Benzine of diesel auto’s

 

De bijtelling voor de traditionele auto is de afgelopen jaren ongewijzigd gebleven en bedraagt 22% over de cataloguswaarde. Alleen als je een auto aanschaft voor 2017 die nog geen 15 jaar oud is, kan voor jou een afwijkend percentage gelden. Omdat de ‘traditionele’ auto meestal nog een stuk goedkoper is dan een vergelijkbare elektrische auto, kan dit nog het overwegen waard zijn. En dat geldt zeker voor de ondernemers die thuis geen laadpaal kunnen plaatsen.

 

Geen bijtelling

 

Uiteraard kan het voorkomen dat je zakelijk veel onderweg bent maar de auto niet privé gebruikt. Als je op jaarbasis minder dan 500 kilometer privé rijdt, hoef je geen bijtelling te rekenen. Hiervoor is het wel nodig dat je een verklaring geen privégebruik aanvraagt bij de belastingdienst. Ook is het dan nodig om je gereden kilometers te registreren. Dit lijkt gedoe, maar het hoeft niet altijd handmatig. Met een black box of een app is het niet veel moeite.

 

Wat is in jouw geval het voordeligst?

 

Het kan best een lastige afweging zijn: de auto van de zaak privé rijden of de privéauto ook zakelijk rijden. Wij denken graag mee en kunnen voor je inschatten wat het voordeligste scenario is. Lees alles over autokosten bij de belastingdienst en/of neem contact met ons op.